onsdag, juni 18, 2008

Just another Wednesday

Dethär vädret är lite väl märkunderligt, om mornarna och dagarna är det regnigt och gråmulet, och sedan mot kvällen spricker det upp på nån konstig vänster. Dock har det utlovats strålande solsken hela dagen imorgon, vi hoppas på det!

En gammal tanke slog mig och Alexandra idag, nämligen tanken på hur mycket vår tid i gymnasiet har format och ändrat oss - till det bättre. Med risk för att låta som en bitter tunnelseende kärring så vågar jag påstå att jag aldrig hade fått lika vidgad syn på det mesta om jag hade valt exempelvis en yrkelskola istället för gymnasiet. Självklart utvecklas var och en psykiskt, än vilken väg man går i livet, men jag är övertygad om att gymnasiet gjorde sitt. Som svart på vitt kan nämnas att jag läste igenom en konversation som jag hade med min nuvarande pojkvän för två år sedan, och i ärlighetens namn så visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta! Haha. Det var så främmande uttalanden för att vara jag. Nåväl, tillbaka till varför jag anser att gymnasiet var ett bättre alternativ än yrkesskola. Gymnasier grundar mycket på att ge en så liberal men ändå positiv undervisning som möjligt när det kommer till olika ämnen. Man får lära sig mer om andra kulturer (något som för min del var nödvändigt eftersom att jag tidigare var aningen skeptisk till främmande kulturer). När jag för skojs skull besökte VYI efter att ha gått ett halvår i gymnasiet märkte jag att lärarna inte alls var lika respekterade som jag var van vid från min skola. Dock var undervisningen inte lika bra heller, somliga sovde sig igenom lektionen, och jag tror mig vara enda som antecknade ner vad läraren berättade. (Haha, nörd!) Av någon oförklarlig anledning hittas sällan trångsynta, typiska träsko-traktor-kilar i gymnasiet heller, Undrar varför. Missförstå mig inte, om man är fast besluten om att bli frisör i framtiden så söker man självklart till SYI och frisörlinjen istället för gymnasiet, och inte blir man en dålig människa för det :DD Men jag står ändå fast vid att jag med facit i hand kan säga att gymnasiet gjorde så mycket för min, och även Alexandras del, och jag tackar de högre makterna samt mitt eget förnuft för att jag valde gymnasiet. TACK VG för dessa tre år. :D

Nog om det, nu ska jag snart åka över till mina föräldrar för att lämna några bilder åt Viki, och också dra ut på långlänken igen. Borde ringa Katten och möta upp henne för att finputsa det sista inför midsommaren. Det är mycket nu!

Inga kommentarer: