torsdag, juli 17, 2008

Bebisar och övervikt.

Idag hade jag egentligen tänkt viga hela eftermiddagen åt att tvätta kläder i massor, dock hade jag inte tänkt på att boka tid till tvättstugan eftersom att den är ledig så gott som alltid - men inte idag. Någon i B-trappan hade bokat den hela dagen fram till 19:00. Oh noes. Får så lov att klara mig tills imorgon då helt enkelt.
Efter att ha klickat runt lite på nätet så hamnade jag på kissies.se (vars blogg jag läser enbart för att jag finner henne aningen..hm..skrattretande). Bland kommentarerna på hennes senaste inlägg hittade jag två länkar som hänvisade till en blogg om en ung mamma, den andra om en tjej som kämpar mot sin övervikt. Efter att ha skummat igenom vardera bloggarna fick jag mig några tankeställare. Den unga mamman som bloggade var inte 17, inte 16 och inte 15 år. Hon var 14 (!) år gammal när hon födde sin dotter. Tänkte trilla av stolen vid åsynen av hennes ålder, dels för att jag lider av en svårbotlig bebis-skräck, dels för att hon var så ung. Jag medger, jag skulle aldrig vilja bli mamma ännu. Jag vill ha skolan fixad och en stadig inkomst innan barn kommer på fråga. Dock klandrar jag inte de kring min ålder som vill ha (och får) barn. Inte alls. Allt är beroende på hur redo man känner sig för det. Jag är inte redo på ett par år. Den 14-åriga mamman verkade förövrigt klara sig finfint i sin roll som mamma, bra är det. Angående den andra bloggen då, den om tjejen som vill gå ner i vikt. Jag blev så fascinerad av hennes iver och vilja. På ett ögonblick hade hon bestämt sig för att hon skulle klara det, hon lade om sin kost och sina träningsvanor över en natt - och håller sig till det. Jag hoppas verkligen att hon når sitt mål, och att fler kunde läsa hennes blogg och ta efter henne.
De omtalade bloggarna hittas på adresserna; http://mammamarlie93.blogg.se
och http://missfatso.blogg.se/

Småningom ska jag börja tillreda dagens middag, som idag då går i veganens tecken. Tomat och basilika-pasta med soya proteiner, låter smaskens va? :) Ikväll ska jag först och främst få en långlänk i Böle avklarad (härligt att börja komma i form igen), sedan ska jag, J och K ut och "segla" som vi valde att kalla det. Helt enkelt flyta med och se vart vi hamnar. Bra, det lär råda bot på min sällskapssjuka.

I'll be back. ^^

Inga kommentarer: