tisdag, januari 13, 2009

Endorfiner <3

Endorfin är ett peptidhormon som kroppen tillverkar själv och som lindrar smärta. Hormonet påverkar vår vilja att sova, äta och dricka. Endorfin utsöndras bland annat vid stress och motion, men även av sex, förälskelse och akupunktur.

Hur fantastiskt som helst att man kan framkalla en "sky-high"-känsla alldeles själv genom att göra de bästa småsakerna här i livet! Att känna en riktig endorfinexplossion måste nog vara en av de mäktigaste känslorna, och en sån upplever jag just nu efter att ha varit ute på länk i perfekta förhållanden! Temperaturen, föret, vädret - allt prickade så rätt. Jag älskar när snön sakta men säkert smälter bort och asfalten börja ge sig till synes, det är så mycket trevligare att springa då. Och eftersom att Nicke är på kurs varje tisdag och torsdag har jag en ypperlig chans att börja träna mig i strandform nu. Suveränt!

.. Apropå Nicke så är han på hemväg, och jag har precis lagt in köttpiroger och kokat upp té till honom som en överraskning. Det behöver han nog och har även gjort sig förtjänt av. :) Jag själv skulle inte ha tålamod att sitta och trycka in trafik-teori i skallen så
ofta som han. Visserligen är jag så illa tvungen snart i och med att jag ska ta II-skedet, men det är bara över en dag som tur!

Jag har ungefär 4 minuter på mig att duscha nu innan jag ska hoppa upp i Nickes famn. Om jag kan klara det? Älska utmaningen va tusan ;D


Åtminstone såhär glad blir man av att träna! Klackspark, tjihoo!

Inga kommentarer: