torsdag, september 10, 2009

o

Forskare: Fetma orsakas inte av gen

Ja, månne inte forskarna har rätt i detta. I dagens samhälle går inte övervikt/fetma att skylla enbart på gener. Jag menar, se bara på hur befolkningen såg ut för 40 år sedan - inte nära på lika många överviktiga som idag! Fetma är ju ett resultat av att under en lång tid ha ätit mer än vad som förbränns. Logiskt, enkelt. Och med tanke på det fruktansvärda faktum att det finns föräldrar som ger sina barn coca-cola ur nappflaska är det inte särskilt förvånansvärt att statistiken över fetma är som den är. Barn kan inte påverka sitt matintag särskilt mycket, det ligger mest i föräldrarnas ansvar. Jag tycker det är oansvarigt och rent utav elakt att mata sina ungar med godis, kakor, läsk, snabbmat! Dom behöver ju det inte, eller hur? Mina föräldrar gjorde ett klokt val eftersom att dom aldrig hade läsk hemma medans vi var små, och se - oss gick det ingen nöd på. En överviktig person som dricker cola kunde gå ner hela 8kg på ett år bara genom att låta bli att dricka det, och det säger väl en del?

Min avsikt med detta inlägg var inte att på nåt vis med pekpinne undervisa hurudana matvanor man skall ge sina barn. Alla har ett val, och alla väljer själv. Men man kan inte kringgå det faktum att fetma är oerhört skadligt för kroppen, och alla vill väl sitt barns bästa? Att ge dom goda förutsättningar redan från barnsben tycker jag då att är det vettigaste alternativet. Som sagt - dom kan inte påverka sina matvanor och dom har en kropp som dom skall leva med - livet ut.

Inga kommentarer: