torsdag, juni 25, 2009

Jag ÄR bitter

Gah säger jag bara! Jag brinner starkt för det svenska språket i vårt land, och när jag läser "Tjej i Åbo misshandlad - för att hon pratade svenska" (läs artikeln här) blir jag verkligen flyförbannnad. Det gör mig så arg att vuxna människor inte begriper bättre! Detta land är officiellt tvåspråkigt och ingen blir väl automatiskt en hemsk människa för att dom pratar svenska!?

För några veckor sedan hade jag och min kompis Johanna i en situation där vi stod på vår svenska och låtsades att vi inte förstod finska när vi samtalade med biljettförsäljare, varpå dessa (två vuxna) sinsemellan skrockar om att "det vore en bra orsak att höja priset på biljetten". Jag blev stum av chock, jag upphör aldrig att förvånas över hur trångsynta somliga kan vara!

I tidningen Vaasan Ikkuna kan folk skicka in ris och ros kring vardagliga händelser dom varit med om. Gissa om inte många finskspråkiga mångengång har uppmanat dom svenskspråkiga signaturerna att skriva in till ÖB istället, för Ikkuna "är till för dom finskspråkiga". Fyyyy faaaan!!

Det är sånahär konservativa, trångsynta människor som gör mig riktigt besviken. Hade vi levt på 1940-talet hade vi förmodligen haft en motsvarighet till apartheid mot finlandssvenskar i detta land.

1 kommentar:

sophia sa...

fyy vad arg jag blir då jag läser det här. förstår mig inte på människor...